Guvernul României

 
Hotărâre nr. 1209/2003

din 14/10/2003
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 757 din 29/10/2003

privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici


 

    În temeiul art. 107 din Constituţie şi al art. XXIII lit. a) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările ulterioare, precum şi al art. 491 alin. (1) şi al art. 58 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare,

    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

   CAPITOLUL I
  Dispoziţii generale

   Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici.
   Art. 2. - (1) Cariera în funcţia publică cuprinde ansamblul situaţiilor juridice şi efectele produse, care intervin de la data naşterii raportului de serviciu până în momentul încetării acestui raport, în condiţiile legii.
   (2) Modalităţile de dezvoltare a carierei în funcţia publică sunt promovarea într-o funcţie publică superioară şi avansarea în gradele de salarizare.
   Art. 3. - Principiile care stau la baza organizării şi dezvoltării carierei în funcţia publică sunt următoarele:
   a) competenţa, principiu potrivit căruia persoanele care doresc să acceadă sau să promoveze într-o funcţie publică trebuie să deţină şi să confirme cunoştinţele şi aptitudinile necesare exercitării funcţiei publice respective;
   b) competiţia, principiu potrivit căruia confirmarea cunoştinţelor şi aptitudinilor necesare exercitării unei funcţii publice se face prin concurs sau examen;
   c) egalitatea de şanse, prin recunoaşterea vocaţiei la carieră în funcţia publică a oricărei persoane care îndeplineşte condiţiile stabilite potrivit legii;
   d) profesionalismul, principiu potrivit căruia exercitarea funcţiei publice se face cu respectarea principiilor prevăzute de lege;
   e) motivarea, principiu potrivit căruia, în vederea dezvoltării carierei, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să identifice şi să aplice, în condiţiile legii, instrumente de motivare morală şi materială a funcţionarilor publici, precum şi să sprijine iniţiativele privind dezvoltarea profesională individuală a acestora;
   f) transparenţa, principiu potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a pune la dispoziţie tuturor celor interesaţi informaţiile de interes public referitoare la cariera în funcţia publică.
   Art. 4. - Managementul carierei în funcţia publică se asigură de către:
   a) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, prin elaborarea cadrului legal şi a instrumentelor necesare organizării şi dezvoltării carierei în funcţia publică;
   b) autorităţile şi instituţiile publice, prin aplicarea principiului egalităţii de şanse şi a motivării;
   c) funcţionarul public, prin aplicarea consecventă a principiilor competenţei şi al profesionalismului, în vederea dezvoltării profesionale individuale.
   Art. 5. - (1) Stabilirea posibilităţilor de carieră în funcţia publică se realizează anual prin planul de ocupare a funcţiilor publice.
   (2) Planul de ocupare a funcţiilor publice se elaborează de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, pe baza propunerilor autorităţilor şi instituţiilor publice cu privire la numărul funcţiilor publice vacante şi modalitatea de ocupare a acestora, cu consultarea organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional, şi se supune spre aprobare Guvernului.

   CAPITOLUL II
  Recrutarea funcţionarilor publici

   SECŢIUNEA 1
  Dispoziţii comune

   Art. 6. - (1) Recrutarea funcţionarilor publici se face prin concurs organizat în limita funcţiilor publice vacante prevăzute anual în acest scop prin planul de ocupare a funcţiilor publice.
   (2) În mod excepţional, autorităţile sau instituţiile publice pot organiza ori, după caz, pot solicita organizarea concursului, în condiţiile prezentei hotărâri, în situaţia în care funcţiile publice se vacantează în cursul anului şi nu au fost prevăzute ca funcţii publice vacante în planul de ocupare a funcţiilor publice. În acest caz, concursul se organizează după promovarea, transferarea şi redistribuirea funcţionarilor publici, în condiţiile legii.
   Art. 7. - (1) Concursurile prevăzute la art. 6 se organizează astfel:
   a) de către comisia de concurs constituită pentru recrutarea înalţilor funcţionari publici în condiţiile legii;
   b) de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere vacante, cu excepţia funcţiilor publice de conducere de şef birou şi şef serviciu;
   c) de către autorităţi şi instituţii publice din administraţia publică centrală şi locală, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie, a funcţiilor publice de conducere de şef serviciu şi şef birou şi, respectiv, a funcţiilor publice specifice vacante;
   d) de către Institutul Naţional de Administraţie, pentru admiterea la programele de formare specializată în administraţia publică, organizate în scopul numirii într-o funcţie publică.
   (2) Concursurile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) se organizează cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
   Art. 8. - (1) Condiţiile specifice de participare la concursul pentru ocuparea funcţiilor publice generale se aprobă de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, la propunerea autorităţilor şi instituţiilor publice. Condiţiile specifice de participare la concursul pentru ocuparea funcţiilor publice specifice se stabilesc de autorităţile şi instituţiile publice, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
   (2) Condiţiile de desfăşurare a concursului se publică, prin grija autorităţii sau instituţiei publice organizatoare, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfăşurării concursului, cu excepţia concursurilor organizate în condiţiile prevăzute de art. 7 alin. (1) lit. a) şi b), care vor fi publicate de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici din fondurile alocate în acest sens. Condiţiile de participare şi condiţiile de desfăşurare a concursului, bibliografia şi alte date necesare desfăşurării concursului se afişează la sediul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului şi, dacă autoritatea sau instituţia publică are pagină de Internet, se publică pe această pagină.
   Art. 9. - (1) La concursurile organizate pentru recrutarea funcţionarilor publici pot participa persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege.
   (2) Pentru a participa la concursurile organizate pentru intrarea în corpul funcţionarilor publici, candidaţii trebuie să îndeplinească condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice prevăzute în fişa postului pentru care candidează, astfel:
   a) minimum 7 ani pentru funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici, cu posibilitatea reducerii acestei perioade în condiţiile legii;
   b) minimum 5 ani pentru funcţiile publice de conducere, cu excepţia funcţiilor publice de şef birou, şef serviciu, secretar al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice asimilate acestora;
   c) minimum 2 ani pentru funcţiile publice de conducere de şef birou, şef serviciu, secretar al comunei, precum şi pentru funcţiile publice specifice asimilate acestora;
   d) minimum 5 ani pentru funcţiile publice de execuţie de grad profesional "superior";
   e) minimum 3 ani pentru funcţiile publice de execuţie de grad profesional "principal";
   f) minimum 1 an, 8 luni, respectiv 6 luni, în funcţie de nivelul studiilor absolvite, pentru funcţiile publice de execuţie de grad profesional "asistent".
   (3) Pentru a participa la concursurile organizate pentru recrutarea funcţionarilor publici debutanţi, candidaţii trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de art. 49 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare.
   Art. 10. - (1) Concursul constă în 3 etape, după cum urmează:
   a) selectarea dosarelor de înscriere;
   b) proba scrisă;
   c) interviu.
   (2) În vederea participării la concurs, candidaţii depun un dosar de înscriere. Pot susţine probele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) candidaţii ale căror dosare de înscriere au fost selectate de către comisia de concurs, în condiţiile prezentei hotărâri.
   (3) Proba scrisă constă în redactarea unei lucrări sau rezolvarea unor teste grilă în prezenţa comisiei de concurs.
   (4) Probele de concurs prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) se notează cu puncte de la 1 la 100.
   Art. 11. - (1) Promovarea fiecărei probe se face ca urmare a obţinerii punctajului minim de 50 de puncte pentru fiecare dintre probele prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c). Punctajul final necesar pentru promovarea concursului este de minimum 100 de puncte şi se obţine prin cumularea punctajului obţinut la fiecare dintre probele prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c).
   (2) Sunt declaraţi admişi candidaţii care au promovat cele două probe prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi c). Promovarea probei scrise este obligatorie pentru susţinerea interviului.
   Art. 12. - (1) Candidaţii declaraţi admişi sunt numiţi, în condiţiile legii, pe baza punctajului final obţinut, în funcţiile publice pentru care au candidat.
   (2) În vederea numirii în funcţia publică, candidatul declarat admis trebuie să se prezinte, în termen de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului prevăzut pentru contestaţii, la autoritatea sau instituţia publică în al cărei stat de funcţii este prevăzută funcţia publică vacantă.
   (3) Neprezentarea candidatului în termenul prevăzut la alin. (2) în vederea numirii atrage decăderea din dreptul de a fi numit în funcţia publică pentru care a candidat. În cazul neprezentării în vederea numirii, autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului notifică următorul candidat din lista cuprinzând punctajele finale ale concursului. În cazul în care următorul candidat pentru funcţia publică respectivă nu a obţinut punctajul final minim de promovare a concursului, postul rămâne vacant, urmând să se organizeze un nou concurs în condiţiile legii.
   (4) Emiterea actului administrativ de numire se face în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data la care candidatul a fost declarat admis.
   (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), actul administrativ de numire poate fi emis cu acordul conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, la solicitarea scrisă şi motivată a candidatului declarat admis, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data declarării acestuia ca admis.
   Art. 13. - În vederea organizării şi desfăşurării concursurilor pentru recrutarea funcţionarilor publici se constituie comisii de concurs, respectiv comisii de soluţionare a contestaţiilor, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului, în condiţiile prezentei hotărâri.
   Art. 14. - (1) Calitatea de membru în comisia de concurs este incompatibilă cu calitatea de membru în comisia de soluţionare a contestaţiilor. Desemnarea membrilor în comisia de concurs şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor se face cu respectarea regimului conflictual de interese privind funcţionarii publici, prevăzut de lege.
   (2) Preşedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, se desemnează din rândul membrilor, prin actul administrativ de constituire a comisiilor.
   (3) Nu pot fi membri în comisia de concurs sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoanele care au calitatea de:
   a) demnitar;
   b) soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi.
   (4) Situaţia de incompatibilitate poate fi sesizată de persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi, de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice organizatoare a concursului sau de orice altă persoană interesată. În acest caz persoana care are competenţa de numire a membrilor în comisia de concurs, potrivit prevederilor prezentei hotărâri, va constata situaţia de incompatibilitate şi va lua măsuri de înlocuire, în termen de două zile de la data sesizării, a membrului respectiv cu o altă persoană care să îndeplinească condiţiile cerute.
   (5) Fiecare comisie de concurs, respectiv comisie de soluţionare a contestaţiilor, are un secretariat a cărui componenţă se stabileşte prin actul administrativ de constituire a comisiilor. Această activitate se realizează de către funcţionari publici desemnaţi din cadrul compartimentelor de resurse umane sau de către funcţionari publici cu atribuţii în acest domeniu, prevăzute în fişa postului.
   (6) Pentru participarea la lucrările comisiei de concurs, precum şi la cele ale comisiei de soluţionare a contestaţiilor, membrii acestora au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 20% din salariul de bază. Persoanele care asigură secretariatul comisiilor de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor au dreptul la o indemnizaţie de 10% din salariul de bază. Indemnizaţia se plăteşte de către autoritatea sau instituţia publică în al cărei stat de funcţii este prevăzută funcţia publică pentru care se organizează concursul.
   Art. 15. - (1) Un membru al comisiei de concurs, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor, poate fi desemnat de organizaţiile sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
   (2) Membrii desemnaţi potrivit alin. (1) trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de art. 14 alin. (1) şi (3).
   (3) Reprezentantul desemnat în condiţiile art. (1), din rândul organizaţiilor sindicale reprezentative în cadrul comisiilor de concurs şi al comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, va fi numit cu acordul federaţiei sau, după caz, al uniunii la care sunt afiliate organizaţiile sindicale respective.
   Art. 16. - (1) Autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului pune la dispoziţie candidaţilor interesaţi, la solicitarea acestora, documentele elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor, care sunt informaţii de interes public. În cazul comisiei de concurs, respectiv al comisiei pentru recrutarea înalţilor funcţionari publici, obligaţia aparţine Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în urma transmiterii documentaţiilor de către preşedinţii comisiilor de concurs sau, după caz, ai comisiilor de soluţionare a contestaţiilor.
   (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) documentele elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor, care conţin date cu caracter personal ale candidaţilor.
   (3) Orice candidat are acces, la solicitarea sa, la lucrarea individuală redactată în cadrul probei scrise a concursului.
   Art. 17. - Concursurile se organizează pe baza Regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursurilor, prevăzut în anexa nr. 1.

   SECŢIUNEA a 2-a
  Recrutarea înalţilor funcţionari publici

   Art. 18. - (1) Recrutarea înalţilor funcţionari publici se face prin concurs.
   (2) Concursul pentru recrutarea înalţilor funcţionari publici se organizează, de regulă, anual, iar pentru funcţiile publice vacantate în cursul anului se poate organiza şi trimestrial.
   Art. 19. - (1) Comisia de concurs pentru recrutarea înalţilor funcţionari publici este formată din 5 personalităţi recunoscute ca specialişti în administraţia publică, numite prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor.
   (2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este formată din 5 personalităţi desemnate în condiţiile alin. (1).
   (3) Secretariatul tehnic al comisiei de concurs şi secretariatul tehnic al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. Secretariatul tehnic al acestor comisii va pune la dispoziţie candidaţilor interesaţi, la solicitarea acestora, documentele elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de soluţionare a contestaţiilor, care sunt informaţii de interes public şi care nu au caracter personal.
   Art. 20. - Prin concurs se testează:
   a) nivelul cunoştinţelor generale teoretice şi practice în domeniul administraţiei publice;
   b) capacitatea de analiză şi sinteză;
   c) capacitatea de a fundamenta o viziune strategică a deciziilor;
   d) exercitarea controlului decizional;
   e) previzionarea impactului deciziilor;
   f) nivelul cunoştinţelor generale în domeniul instituţiilor comunitare;
   g) nivelul cunoaşterii uneia dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene.

   SECŢIUNEA a 3-a
  Recrutarea funcţionarilor publici de către Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici

   Art. 21. - Concursul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. b) se organizează de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici trimestrial, în limita funcţiilor publice de conducere vacante stabilite în planul de ocupare a funcţiilor publice, sau, în cazul vacantării acestor funcţii publice, în cursul anului.
   Art. 22. - (1) Comisia de concurs se constituie prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi este formată din 5 membri, desemnaţi cu respectarea următoarelor condiţii:
   a) 3 sunt funcţionari publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice în al cărui stat de funcţii figurează funcţia publică scoasă la concurs;
   b) 2 sunt funcţionari publici din cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, dintre care cel puţin unul deţine o funcţie publică echivalentă cu funcţia publică pentru care se organizează concursul.
   (2) Membrii comisiei de concurs trebuie să aibă:
   a) cunoştinţele necesare evaluării probelor de concurs;
   b) experienţă în evaluarea cunoştinţelor şi aptitudinilor candidaţilor, specifice procesului de recrutare.
   (3) Membrii comisiei de concurs trebuie să prezinte cazierul administrativ eliberat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
   (4) În funcţie de numărul şi specificul funcţiilor publice vacante pentru care se organizează concursul se pot constitui mai multe comisii de concurs, cu respectarea prevederilor alin. (1) -(3).
   (5) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este formată din 5 membri, desemnaţi cu respectarea alin. (1)-(3).
   (6) Secretariatul comisiei de concurs şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.

   SECŢIUNEA a 4-a
  Recrutarea funcţionarilor publici de către
autorităţile şi instituţiile publice

   Art. 23. - Concursul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. c) se organizează pentru funcţiile publice de execuţie vacante, funcţiile publice de conducere vacante - şef serviciu şi şef birou - şi, respectiv, funcţiile publice specifice vacante, stabilite în planul de ocupare a funcţiilor publice sau, în cazul vacantării acestor funcţii publice, în cursul anului.
   Art. 24. - (1) Comisia de concurs se constituie prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau al instituţiei publice în al cărui stat de funcţii sunt prevăzute funcţiile publice vacante. Comisia de concurs este formată din 5 membri, desemnaţi cu respectarea următoarelor condiţii:
   a) cel puţin 3 sunt funcţionari publici, dintre care cel puţin unul deţine o funcţie publică echivalentă cu funcţiile publice pentru care se organizează concursul;
   b) un membru este reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
   (2) Membrii comisiei de concurs trebuie să aibă:
   a) cunoştinţele necesare evaluării probelor de concurs;
   b) experienţă în evaluarea cunoştinţelor şi aptitudinilor candidaţilor, specifice procesului de recrutare.
   (3) Membrii comisiei de concurs trebuie să prezinte cazierul administrativ eliberat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
   (4) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este formată din 5 membri, desemnaţi cu respectarea alin. (1)-(3).
   (5) Secretariatul comisiei de concurs şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură de către funcţionarii publici din cadrul compartimentelor de resurse umane sau de către funcţionarii publici cu atribuţii în acest domeniu, prevăzute în fişa postului.

   SECŢIUNEA a 5-a
  Recrutarea funcţionarilor publici de către Institutul
Naţional de Administraţie

   Art. 25. - (1) Concursul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. d) se organizează de către Institutul Naţional de Administraţie, în baza Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului naţional pentru admiterea la programul de formare specializată în administraţia publică cu durata de 2 ani, aprobat prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor.
   (2) Absolvenţii programului de formare specializată în administraţia publică cu durata de 2 ani vor fi numiţi în funcţiile vacante rezervate prin planul de ocupare a funcţiilor publice, în ordinea mediilor de absolvire, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia există funcţia publică vacantă, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, ca urmare a solicitării autorităţii sau instituţiei publice.

   CAPITOLUL III
  Perioada de stagiu

   SECŢIUNEA 1
  Organizarea perioadei de stagiu

   Art. 26. - (1) Perioada de stagiu este etapa din cariera funcţionarului public cuprinsă între data numirii ca funcţionar public debutant, în urma promovării concursului de intrare în corpul funcţionarilor publici, şi data numirii ca funcţionar public definitiv.
   (2) Perioada de stagiu are ca obiect confirmarea aptitudinilor profesionale ale funcţionarilor publici debutanţi în îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor unei funcţii publice, formarea lor practică, însuşirea specificului activităţii autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea, precum şi a exigenţelor administraţiei publice.
   (3) Parcurgerea perioadei de stagiu este obligatorie şi efectivă, cu excepţia situaţiilor prevăzute de lege.
   Art. 27. - (1) Perioada de stagiu este de 12 luni pentru funcţionarii publici din clasa I, 8 luni pentru cei din clasa a II-a şi 6 luni pentru cei din clasa a III-a, calculată de la data numirii ca funcţionari publici debutanţi.
   (2) Numirea funcţionarilor publici debutanţi se face prin actul administrativ emis de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.
   Art. 28. - (1) Perioada de stagiu poate fi întreruptă în situaţia suspendării raportului de serviciu al funcţionarului public, în condiţiile legii.
   (2) Durata suspendării raportului de serviciu nu se ia în considerare la calculul perioadei de stagiu. După încetarea motivelor care au determinat întreruperea perioadei de stagiu, funcţionarul public debutant îşi continuă activitatea până la acoperirea integrală a duratei prevăzute la art. 27 alin. (1).
   Art. 29. - (1) Perioada de stagiu se desfăşoară pe baza unui program aprobat de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, la propunerea conducătorului compartimentului în care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public debutant şi a compartimentului de resurse umane.
   (2) Prin programul de desfăşurare a perioadei de stagiu se stabilesc următoarele:
   a) alocarea a două ore zilnic din timpul normal de lucru studiului individual;
   b) planificarea activităţilor ce urmează să fie desfăşurate, în funcţie de nivelul cunoştinţelor teoretice şi al deprinderilor practice dobândite pe parcursul perioadei de stagiu;
   c) cursurile de pregătire la care trebuie să participe funcţionarul public debutant.
   (3) În scopul cunoaşterii specificului activităţii autorităţii sau instituţiei publice, funcţionarului public debutant i se va asigura posibilitatea de a asista la îndeplinirea atribuţiilor de serviciu de către funcţionarii publici definitivi din cadrul altor compartimente. Această activitate se va desfăşura în coordonarea funcţionarului public sub a cărui îndrumare îşi desfăşoară activitatea şi nu poate depăşi un sfert din durata perioadei de stagiu.
   (4) Funcţionarul public debutant este obligat să îşi organizeze o evidenţă proprie a pregătirii profesionale pe care o efectuează potrivit prevederilor prezentei hotărâri.
   Art. 30. - (1) Pe parcursul perioadei de stagiu, activitatea funcţionarului public debutant se desfăşoară sub îndrumarea unui funcţionar public definitiv, de regulă din cadrul aceluiaşi compartiment, denumit în continuare îndrumător.
   (2) Îndrumătorul este numit de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, de regulă, la propunerea conducătorului compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public debutant.
   Art. 31. - Nu poate avea calitatea de îndrumător funcţionarul public care:
   a) a fost sancţionat cu una dintre sancţiunile prevăzute la art. 70 alin. (3) lit. b)-e) din Legea nr. 188/1999, cu modificările şi completările ulterioare;
   b) este soţ, soţie, afin ori rudă până la gradul al IV-lea inclusiv cu funcţionarul public debutant.
   Art. 32. - Îndrumătorul are următoarele atribuţii:
   a) coordonează activitatea funcţionarului public debutant pe parcursul perioadei de stagiu;
   b) propune modalităţi de rezolvare a lucrărilor repartizate funcţionarului public debutant;
   c) supraveghează modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu de către funcţionarul public debutant;
   d) propune conducătorului compartimentului cursurile de perfecţionare profesională la care trebuie să participe funcţionarul public debutant;
   e) întocmeşte un referat în vederea evaluării funcţionarului public debutant.
   Art. 33. - La terminarea perioadei de stagiu, activitatea funcţionarilor publici debutanţi este evaluată în conformitate cu Procedura de evaluare a activităţii funcţionarilor publici debutanţi prevăzută în anexa nr. 2.
   Art. 34. - (1) Funcţionarii publici debutanţi care au obţinut la evaluarea activităţii calificativul "corespunzător" vor fi numiţi, prin transformarea postului, funcţionari publici definitivi într-o funcţie publică de execuţie din clasa corespunzătoare studiilor absolvite, în gradul profesional "asistent", în termen de 5 zile lucrătoare de la data împlinirii termenului de 6 luni, 8 luni, respectiv 12 luni de la data numirii ca funcţionari publici debutanţi prin actul administrativ emis de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.
   (2) În situaţia în care funcţionarii publici au obţinut la evaluarea activităţii calificativul "necorespunzător", conducătorul autorităţii sau instituţiei publice va dispune prin act administrativ eliberarea din funcţie, în condiţiile legii.

   SECŢIUNEA a 2-a
  Reguli specifice aplicabile funcţionarilor publici debutanţi

   Art. 35. - Funcţionarul public debutant are drepturile şi îndatoririle prevăzute de Legea nr. 188/1999, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi unele drepturi şi îndatoriri specifice statutului său, în condiţiile prezentei hotărâri.
   Art. 36. - Funcţionarul public debutant are următoarele drepturi specifice:
   a) să fie sprijinit şi îndrumat în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu pe parcursul perioadei de stagiu;
   b) să i se stabilească atribuţii de serviciu al căror nivel de dificultate şi complexitate să crească gradual pe parcursul perioadei de stagiu;
   c) să i se asigure timpul necesar pregătirii individuale, în scopul dobândirii cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare exercitării unei funcţii publice şi să participe la formele de pregătire profesională organizate pentru funcţionarii publici debutanţi;
   d) să i se asigure, prin grija autorităţii sau instituţiei publice, accesul la sursele de informare utile perfecţionării sale.
   Art. 37. - Funcţionarul public debutant are următoarele îndatoriri specifice:
   a) să îşi perfecţioneze pregătirea profesională teoretică şi să îşi însuşească deprinderile practice necesare exercitării unei funcţii publice;
   b) să îl consulte pe îndrumător pentru realizarea lucrărilor repartizate de conducătorul compartimentului;
   c) să participe la manifestări ştiinţifice şi profesionale, în vederea desăvârşirii pregătirii profesionale;
   d) să participe la formele de pregătire organizate pentru funcţionarii publici debutanţi.
   Art. 38. - Raportul de serviciu al funcţionarului public debutant nu poate fi modificat pe parcursul perioadei de stagiu.
   Art. 39. - (1) Funcţionarul public debutant poate fi sancţionat potrivit dispoziţiilor Legii nr. 188/1999, cu modificările şi completările ulterioare.
   (2) Pentru stabilirea sancţiunii disciplinare aplicabile funcţionarului public debutant, comisia de disciplină îl va audia în mod obligatoriu şi pe îndrumător.

   CAPITOLUL IV
  Evaluarea performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici.
Promovarea funcţionarilor publici şi avansarea în gradele de salarizare

   SECŢIUNEA 1
  Evaluarea performanţelor profesionale individuale
ale funcţionarilor publici

   Art. 40. - (1) Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se face în condiţiile Legii nr. 188/1999, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza Metodologiei de evaluare a performanţelor individuale ale funcţionarilor publici prevăzute în anexa nr. 3.
   (2) În scopul formării unui corp profesionist de funcţionari publici, metodologia de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici stabileşte cadrul general pentru:
   a) corelarea obiectivă dintre activitatea funcţionarului public şi cerinţele funcţiei publice;
   b) aprecierea obiectivă a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea gradului de îndeplinire a obiectivelor individuale stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv;
   c) asigurarea unui sistem motivaţional, prin recompensarea funcţionarilor publici care au obţinut rezultate deosebite, care să determine creşterea performanţelor profesionale individuale;
   d) identificarea necesităţilor de instruire a funcţionarilor publici pentru îmbunătăţirea rezultatelor activităţii desfăşurate în scopul îndeplinirii obiectivelor stabilite.

   SECŢIUNEA a 2-a
  Promovarea funcţionarilor publici

   Art. 41. - (1) Promovarea este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei funcţii publice superioare vacante.
   (2) Promovarea poate fi:
   a) definitivă, atunci când funcţia publică superioară se ocupă prin concurs sau examen, în condiţiile prevăzute de prezenta hotărâre;
   b) temporară, atunci când funcţia publică de conducere sau, după caz, funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se ocupă pe perioadă determinată, în condiţiile legii.
   Art. 42. - Concursul sau examenul pentru promovare se organizează în limita funcţiilor publice vacante rezervate în scopul promovării prin planul de ocupare a funcţiilor publice sau pentru funcţiile publice care devin vacante în cursul anului, astfel:
   a) de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, pentru promovarea funcţionarilor publici în funcţii publice, cu excepţia funcţiilor publice de şef serviciu şi şef birou;
   b) de către autorităţile şi instituţiile publice, pentru promovarea funcţionarilor publici în funcţii publice de execuţie sau în funcţii publice de conducere de şef serviciu ori şef birou.
   Art. 43. - Concursul sau examenul pentru promovare constă în 3 etape, după cum urmează:
   a) selectarea dosarelor de înscriere;
   b) proba scrisă constând în redactarea unei lucrări sau rezolvarea unor teste grilă în prezenţa comisiei de concurs;
   c) interviu.
   Art. 44. - Prevederile art. 8, art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (2) şi (4), art. 11-17, ale art. 22 şi 24 se aplică în mod corespunzător promovării într-o funcţie publică superioară.
   Art. 45. - (1) Funcţionarii publici de execuţie care dobândesc o diplomă de studii de nivel superior în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea pot participa la concursul sau examenul pentru promovarea într-o funcţie publică de execuţie vacantă de nivel superior.
   (2) Concursul sau examenul se organizează de autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia funcţionarii publici prevăzuţi la alin. (1) îşi desfăşoară activitatea, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1.

   SECŢIUNEA a 3-a
  Avansarea în gradele de salarizare

   Art. 46. - Funcţionarul public avansează în gradele de salarizare corespunzătoare funcţiei publice deţinute, în condiţiile legii.

   CAPITOLUL V
  Dispoziţii tranzitorii şi finale

   Art. 47. - (1) În cazul autorităţilor şi instituţiilor publice care au stabilit funcţii publice potrivit Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările ulterioare, persoanele încadrate cu contract individual de muncă în posturi care presupun exercitarea atribuţiilor de natura celor prevăzute la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, cu modificările şi completările ulterioare, vor fi numite în funcţiile publice stabilite şi avizate, până la data de 1 decembrie 2003, în condiţiile legii, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor:
   a) art. XVII din Legea nr. 161/2003;
   b) Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 218/2003 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind reîncadrarea funcţionarilor publici;
   c) art. 5 şi 6 din Hotărârea Guvernului nr. 1.084/2001 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, precum şi de contestare a calificativelor acordate.
   (2) Persoanele numite în funcţii publice în condiţiile alin. (1) îşi menţin, până la data intrării în vigoare a legii privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, nivelul salarizării prevăzut prin actele normative în vigoare.
   Art. 48. - (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se organizează concurs numai pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie vacante şi pentru funcţia publică de secretar al comunei, oraşului, municipiului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.087/2001 privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor şi examenelor pentru ocuparea funcţiilor publice, cu respectarea condiţiilor specifice prevăzute în fişa postului şi a condiţiilor de vechime, necesare participării la concurs, respectiv:
   a) pentru ocuparea funcţiei publice de conducere de secretar al oraşului, municipiului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului este necesară o vechime de minimum 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice;
   b) pentru ocuparea funcţiei publice de conducere de secretar al comunei este necesară o vechime de minimum 2 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice;
   c) pentru ocuparea funcţiei publice de execuţie de grad profesional "superior" este necesară o vechime de minimum 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice;
   d) pentru ocuparea funcţiei publice de grad profesional "principal" este necesară o vechime de minimum 3 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice;
   e) pentru ocuparea funcţiei publice de grad profesional "asistent" este necesară o vechime de minimum 1 an, 8 luni, respectiv 6 luni în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în funcţie de nivelul studiilor necesare exercitării funcţiei publice.
   (2) Pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie din comisiile de concurs constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.087/2001 va face parte în mod obligatoriu un reprezentant al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
   Art. 49. - (1) Pentru candidaţii declaraţi admişi la concursul pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie în condiţiile art. 48, salariile de bază pentru anul 2003 se stabilesc prin echivalare cu salariile de bază prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 192/2002 privind reglementarea drepturilor de natură salarială ale funcţionarilor publici, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2003, astfel:
   a) salariul de bază pentru funcţia publică de execuţie de grad profesional "superior", clasa I, clasa a II-a şi, respectiv, clasa a III-a este cel prevăzut pentru funcţia publică de execuţie de categoria A, categoria B, respectiv categoria C, clasa I, gradul 3;
   b) salariul de bază pentru funcţia publică de execuţie de grad profesional "principal", clasa I, clasa a II-a şi, respectiv, clasa a III-a este cel prevăzut pentru funcţia publică de execuţie de categoria A, categoria B, respectiv categoria C, clasa a II-a, gradul 3;
   c) salariul de bază pentru funcţia publică de execuţie de grad profesional "asistent", clasa I, clasa a II-a şi, respectiv, clasa a III-a este cel prevăzut pentru funcţia publică de execuţie de categoria A, categoria B şi, respectiv, categoria C, clasa a III-a, gradul 3.
   (2) Salariul de bază pentru funcţia publică de execuţie de consilier clasa I grad profesional "principal", "asistent", "debutant", inspector clasa I, grad profesional "principal", "asistent", "debutant" şi "auditor" clasa I grad profesional "debutant" se stabileşte în condiţiile alin. (1), prin raportare la funcţia publică de execuţie de expert. În cazul funcţiei publice de execuţie de inspector clasa I şi expert clasa I grad profesional "superior", salariile de bază se stabilesc în condiţiile alin. (1), prin raportare la funcţia publică de execuţie de consilier.
   Art. 50. - Concursurile pentru ocuparea funcţiilor publice din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, organizate cu nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri, sunt nule de drept. Nulitatea se constată de instanţa de contencios administrativ.
   Art. 51. - În scopul realizării rolului şi atribuţiilor ce îi revin, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici coordonează metodologic, monitorizează, verifică şi controlează aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei hotărâri de către autorităţile şi instituţiile publice.
   Art. 52. - Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
   Art. 53. - (1) Prevederile art. 6-25, ale art. 41-46, precum şi ale anexei nr. 1 se aplică de la data de 1 ianuarie 2004. Începând cu aceeaşi dată se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.087/2001 privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor şi examenelor pentru ocuparea funcţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 710 din 7 noiembrie 2001.
   (2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă:
   a) Hotărârea Guvernului nr. 1.085/2001 privind organizarea perioadei de stagiu, condiţiile de evaluare şi regulile specifice aplicabile funcţionarilor publici debutanţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 710 din 7 noiembrie 2001;
   b) Hotărârea Guvernului nr. 1.084/2001 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, precum şi de contestare a calificativelor acordate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 7 noiembrie 2001, cu excepţia art. 5 şi 6, care îşi menţin valabilitatea până la data de 31 decembrie 2003.

    PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
   
Contrasemnează:
───────────────
Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administraţia publică,
Gabriel Oprea
p. Preşedintele Agenţiei Naţionale
a Funcţionarilor Publici,
Joszef Birtalan
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
    Bucureşti, 14 octombrie 2003.
    Nr. 1.209.

   ANEXA Nr. 1

    1. REGULAMENT
de organizare şi desfăşurare a concursurilor

    2. FORMULAR DE ÎNSCRIERE

    Autoritatea/instituţia publică ..........................
   
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Funcţia publică solicitată │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Date personale │
│ │
│Numele: Prenumele: │
│Adresa: Nr. de telefon: │
│Data naşterii: Locul naşterii: │
│Starea civilă: Copii: │
│Stagiul militar: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│Studii generale şi de specialitate: │
│ │
│Studii medii liceale sau postliceale: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instituţia Perioada Diploma obţinută│
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│Studii superioare de scurtă durată: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instituţia Perioada Diploma obţinută│
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Studii superioare de lungă durată: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instituţia Perioada Diploma obţinută│
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Studii postuniversitare, masterat sau doctorat │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instituţia Perioada Diploma obţinută│
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Alte tipuri de studii: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Instituţia Perioada Diploma obţinută│
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Limbi străine (slab, bine, foarte bine)*): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Scris Citit Vorbit │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ *) Se va menţiona şi limba maternă, acolo unde este cazul. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Cunoştinţe operare calculator: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Cariera profesională: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Perioada Instituţia/Firma Funcţia deţinută Principalele responsabilităţi│
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Detalii despre ultimul loc de muncă (se vor menţiona calificativele acordate │
│la evaluarea performanţelor profesionale în ultimii 2 ani, dacă este cazul): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Persoane de contact pentru recomandări: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Numele şi prenumele Instituţia Funcţia Nr. de telefon │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
    Declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, că datele furnizate în acest formular sunt adevărate, că îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 49 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu mă aflu în una dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute de lege pentru funcţionarii publici.

    Data ......................
    Semnătura .................

   ANEXA Nr. 2

    1. PROCEDURA DE EVALUARE
a activităţii funcţionarilor publici debutanţi

    2. Modelul referatului îndrumătorului

    Autoritatea/Instituţia publică .......................

    REFERAT
   
Numele şi prenumele funcţionarului public debutant ..........................
Funcţia publică .............................................................
Compartimentul ..............................................................
Perioada de stagiu: de la ................... la ............................
Data completării ...................................
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Descrierea activităţii desfăşurate de funcţionarul public debutant: │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Aptitudinile pe care le-a dovedit funcţionarul public debutant în modul de îndeplinire a │
│atribuţiilor de serviciu: │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Conduita funcţionarului public debutant în timpul serviciului: │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Concluzii ......................................................
Recomandări ....................................................
Numele şi prenumele îndrumătorului .............................
Funcţia publică ................................................
Semnătura ...........................
    3. Modelul raportului de stagiu

    Autoritatea/Instituţia publică .................

    RAPORT DE STAGIU
   
Numele şi prenumele funcţionarului public debutant ......................
Funcţia publică (debutant) ..............................................
Perioada de stagiu: de la ............... la ............................
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Atribuţiile de serviciu*): │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
*) Se vor trece atribuţiile prevăzute în fişa postului.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Alte atribuţii*): │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
*) Se vor preciza atribuţiile stabilite de şeful ierarhic sau alte persoane cu funcţii de
conducere.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Cursuri de specializare/alte forme de perfecţionare*): │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
*) Se vor indica doar cele urmate pe parcursul perioadei de stagiu.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Activităţi din afara instituţiei în care s-a implicat: │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Alte activităţi*): │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
*) Se vor indica, dacă este cazul, articolele sau lucrările publicate, comunicări
ştiinţifice etc.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Descrierea activităţii desfăşurate pe parcursul perioadei de stagiu: │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Dificultăţi întâmpinate pe parcursul perioadei de stagiu: │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Data întocmirii ..................
Semnătura ........................
    4. Modelul raportului de evaluare a activităţii
funcţionarului public debutant

    Autoritatea/Instituţia publică ........................

    RAPORT DE EVALUARE A PERIOADEI DE STAGIU
   
Numele şi prenumele funcţionarului public debutant ....................
Funcţia publică .......................................................
Compartimentul ........................................................
Perioada de stagiu: de la ............... la ..........................
Data evaluării ............................
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Criterii de evaluare Nota
crt.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Cunoaşterea reglementărilor specifice domeniului de activitate
2. Cunoaşterea specificului administraţiei publice
3. Capacitatea de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu
4. Adaptabilitatea şi flexibilitatea în îndeplinirea atribuţiilor
5. Raţionament
6. Comunicare
7. Capacitatea de a lucra în echipă
8. Conduita în timpul serviciului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Calificativ de evaluare ....................
Propuneri ..........................

Recomandări ........................

Numele şi prenumele evaluatorului ......................
Funcţia publică ........................................
Data întocmirii ....................
Semnătura ..........................
   ANEXA Nr. 3

    1. METODOLOGIE DE EVALUARE
a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici

    2. Model pentru fişa postului
   
┌──────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────┐
│Autoritatea sau instituţia publică ...........│ │
│Direcţia generală ............................│ Aprob, │
│Direcţia .....................................│ ────── │
│Serviciul ....................................│ Conducătorul autorităţii sau │
│Biroul/Compartimentul ........................│ instituţiei publice, │
└──────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────┐
│ FIŞA POSTULUI │
│Nr. ...................│
└───────────────────────┘

Denumirea postului .........................................................................
Nivelul postului
Funcţia publică corespunzătoare categoriei .................................................
Scopul principal al postului*) .............................................................
Identificarea funcţiei publice
Denumire ...................................................................................
Clasă ......................................................................................
Gradul profesional**) ......................................................................
Vechimea în specialitate necesară***) ......................................................
Condiţii specifice privind ocuparea postului:
Studii de specialitate .....................................................................
Perfecţionări (specializări) ...............................................................
Cunoştinţe de operare/programare pe calculator (necesitate şi nivel) .......................
Limbi străine****) (necesitate şi grad de cunoaştere) ......................................
Abilităţi, calităţi şi aptitudini necesare .................................................
___________
*) Se vor indica necesitatea existenţei postului şi contribuţia pe care acesta o are în
cadrul autorităţii sau instituţiei publice.
**) Dacă este cazul.
***) Se stabileşte pe baza prevederilor legale.
****) Şi limba minorităţilor naţionale, acolo unde este cazul.

Cerinţe specifice (de exemplu, călătorii frecvente, delegări, detaşări) ....................
Competenţa managerială (cunoştinţe de management, calităţi şi aptitudini manageriale) ......
Atribuţii*) ................................................................................
Limite de competenţă**) ....................................................................
Delegarea de atribuţii .....................................................................
Sfera relaţională:
Intern:
a) Relaţii ierarhice:
- subordonat faţă de ....................................................................
- superior pentru .......................................................................
b) Relaţii funcţionale: .................................................................
c) Relaţii de control: ..................................................................
d) Relaţii de reprezentare: .............................................................
Extern:
a) cu autorităţi şi instituţii publice: .................................................
b) cu organizaţii internaţionale: .......................................................
c) cu persoane juridice private: ........................................................
Întocmit de***):
Numele şi prenumele .....................................................................
Funcţia publică de conducere ............................................................
Semnătura ...................................
Data întocmirii .............................
Luat la cunoştinţă de către ocupantul postului
Numele şi prenumele .........................
Semnătura ...................................
Data ........................................
Avizat de****):
Numele şi prenumele .....................................................................
Funcţia publică de conducere ............................................................
Semnătura ...................................
Data ........................................
___________
*) Se stabilesc pe baza activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere
publică, în concordanţă cu specificul funcţiei publice. Gradul de complexitate şi dificultate
va creşte treptat în funcţie de gradul profesional, pentru funcţiile publice de execuţie, sau
de nivelul competenţei manageriale, pentru funcţiile publice de conducere şi pentru funcţiile
publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
**) Reprezintă libertatea decizională de care beneficiază titularul pentru îndeplinirea
atribuţiilor care îi revin.
***) Se întocmeşte de conducătorul compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea
titularul postului.
****) Se avizează de superiorul conducătorului compartimentului.
    3. Modelul raportului de evaluare

    RAPORT DE EVALUARE
a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici
   
Numele şi prenumele .........................................................
Funcţia publică .............................................................
Gradul de salarizare ........................................................
Data ultimei promovări ......................................................
Perioada evaluată: de la ......................... la .......................
Studii: .....................................................................
.............................................................................
Programe de instruire*):
.............................................................................
.............................................................................
___________
*) Urmate în perioada evaluată.

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Obiective % din Termen Realizat (pondere) Notare
crt. timp de realizare - % -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nota pentru îndeplinirea obiectivelor .....................

Criteriile de performanţă*) Note │ Comentarii
........................... ─────┼───────────
........................... │
........................... │

Nota pentru îndeplinirea criteriilor de performanţă .......

Nota finală a evaluării ................... ┌──────────────────┐
Calificativ final al evaluării └──────────────────┘
Referat*)
___________
*) Se completează de evaluator.
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Rezultate deosebite: │
│ │
│Dificultăţi obiective întâmpinate în perioada evaluată: │
│ │
│Alte observaţii: │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

Obiective pentru următoarea perioadă pentru care se va face evaluarea:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. % din Termen
crt. Obiective timp de realizare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Programe de instruire recomandate a fi urmate:
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Comentariile funcţionarului public evaluat:
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Semnătura funcţionarului public evaluat ..............................
Data ..............................
Semnătura evaluatorului ...........
Numele şi prenumele ...............
Funcţia publică ...................
Data ..............................

Comentariile persoanei care contrasemnează:
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Semnătura ..............................
Numele şi prenumele ....................
Funcţia publică ........................
Data ...................................