Ministerul Sănătăţii Publice

 
Normă

din 26/07/2006
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 695 din 15/08/2006

privind asigurarea condiţiilor generale de igienă


 

   Art. 1. - Incinta spitalului (toate clădirile şi anexele care asigură desfăşurarea activităţii) trebuie să fie:
   a) delimitată de zonele din jur, astfel încât accesul în incintă să fie controlat;
   b) zonată astfel încât sectoarele în care se desfăşoară activităţile medicale să fie separate de cele tehnice şi gospodăreşti;
   c) prevăzută cu căi de acces pietonal şi pentru autovehicule;
   d) prevăzută cu o zonă verde cu o suprafaţă de minimum 20 m2/pat.
   Art. 2. - Distanţele minime faţă de alte clădiri sau surse de nocivităţi din mediu vor asigura un perimetru de protecţie sanitară care să evite depăşirea valorilor normate privind calitatea aerului şi nivelul de zgomot exterior.
   Art. 3. - (1) Finisajele încăperilor de spital în care staţionează sau se deplasează bolnavii ori în care se desfăşoară activităţi medicale vor fi:
   a) lavabile;
   b) rezistente la dezinfectante;
   c) rezistente la decontaminări radioactive (după caz);
   d) fără asperităţi care să reţină praful;
   e) bactericide (în spaţiile aseptice);
   f) negeneratoare de fibre sau particule care pot rămâne suspendate în aer;
   g) rezistente la acţiunea acizilor (în laboratoare şi săli de tratamente).
   (2) Se interzice folosirea materialelor de finisaj care prin alcătuirea lor sau prin modul de punere în operă pot favoriza dezvoltarea de organisme parazite (artropode, acarieni, mucegaiuri) sau a substanţelor nocive ce pot periclita sănătatea omului.
   (3) Este interzisă amenajarea de tavane false în spaţiile frecventate de bolnavi.
   (4) Unghiurile dintre pardoseală şi pereţi trebuie să fie concave.
   (5) Se interzice mochetarea pardoselilor.
   Art. 4. - (1) Toate încăperile din spital în care au acces bolnavii vor beneficia, în măsura posibilităţilor, de lumină naturală.
   (2) La proiectarea sau reamenajarea spitalului, ferestrele din încăperile unde au acces bolnavii vor fi astfel dimensionate încât să asigure următoarele rapoarte specifice între aria ferestrelor şi suprafaţa pardoselii:
   a) 1/3-1/4 în săli de operaţie, de naştere, de tratamente şi laboratoare;
   b) 1/4-1/5 în saloane pentru alăptare, nou-născuţi, sugari şi farmacii;
   c) 1/4-1/6 în cabinete de consultaţii şi saloane pentru bolnavi;
   d) 1/5-1/8 în spaţii de lucru, bucătării şi spaţii de sterilizare;
   e) 1/6-1/7 în săli de aşteptare şi de fizioterapie.
   Art. 5. - (1) Iluminatul artificial este obligatoriu în toate încăperile din spital unde au acces utilizatorii.
   (2) Spitalul va fi dotat cu grup electrogen propriu pentru a se asigura continuarea activităţii în cazul întreruperii distribuţiei energiei electrice.
   Art. 6. - În încăperile pentru bolnavi (saloane cu paturi, rezerve), instalaţiile şi corpurile de iluminat vor fi amplasate în aşa fel încât să asigure funcţionarea corespunzătoare a următoarelor sisteme de iluminat normal:
   a) iluminat general;
   b) iluminat local la pat, pentru lectură;
   c) iluminat local la pat, pentru examinarea şi îngrijirea bolnavilor;
   d) iluminat pentru supraveghere în timpul nopţii.
   Art. 7. - (1) În cazul în care în toate încăperile spitalului în care au acces utilizatorii nu există sisteme mecanice autorizate de ventilaţie, se vor asigura condiţii pentru ventilaţia prin aerisire.
   (2) Pentru aerisirea permanentă pe timpul verii, ferestrele vor fi astfel construite încât să permită deschiderea parţială a treimii sau jumătăţii superioare a acestora.
   Art. 8. - (1) Ventilaţia mecanică se va asigura cu predilecţie în sălile de tratament al pacienţilor, în unităţile de tratament intensiv, în spaţiile de izolare, în blocurile de operaţie şi în grupurile igienico-sanitare.
   (2) Este obligatorie asigurarea ventilaţiei mecanice prin exhaustare în spaţiile prevăzute în normele de protecţie a muncii.
   (3) Pentru protecţia mediului este obligatorie dotarea echipamentelor de ventilaţie mecanică prin exhaustare cu dispozitivele de filtrare prevăzute de norme.
   Art. 9. - (1) Se recomandă dotarea blocurilor operatorii (cu precădere pentru compartimentele de transplant, mari arşi, chirurgie pe cord deschis, imunodepresaţi), a serviciilor de terapie intensivă şi a unităţilor de prematuri din spitalele existente la data intrării în vigoare a prezentelor norme cu instalaţii de tratare specială a aerului (în cazul în care spitalul nu este încă dotat cu astfel de instalaţii).
   (2) Instalaţia specială de tratare a aerului din dotarea compartimentelor menţionate la alin. (1) va trebui să funcţioneze cu 100% aer exterior şi 3 trepte de filtrare, din care ultima treaptă prin filtru de tip HEPA sau superior.
   Art. 10. - Spitalul trebuie să aibă asigurat accesul la apă potabilă prin cel puţin una dintre variantele următoare:
   a) racord la sistem public;
   b) sistem individual din sursă proprie.
   Art. 11. - (1) Indiferent de sursă, calitatea apei va trebui să corespundă normelor în vigoare.
   (2) Indiferent de scop, se interzice racordarea spitalului la reţele de ape industriale.
   Art. 12. - Se recomandă ca pentru spitalele cu 400 de paturi şi mai mult să se prevadă o sursă proprie de apă (puţ), calitatea apei urmând a corespunde normelor în vigoare.
   Art. 13. - Pentru siguranţa în consum a spitalelor alimentate cu apă potabilă din reţeaua publică, racordarea se va face prin două branşamente. Pe aceste branşamente, în căminele de apometru se vor monta ventile de reţinere pentru a permite circulaţia apei într-un singur sens (de la reţeaua publică spre spital).
   Art. 14. - (1) Pentru asigurarea continuă a necesarului de apă, spitalele vor fi dotate cu rezervoare de acumulare dimensionate astfel încât să asigure o rezervă de consum de 1-3 zile.
   (2) Rezervoarele vor fi amplasate în circuitul general al apei, astfel încât aceasta să fie în permanenţă proaspătă.
   (3) În afara rezervei de consum se va asigura o rezervă de apă de incendiu, care să permită funcţionarea hidranţilor interiori timp de 10 minute şi a celor exteriori timp de 3 ore.
   Art. 15. - (1) Pentru a asigura în permanenţă debitele şi presiunile necesare funcţionării optime a instalaţiilor de alimentare cu apă şi de combatere a incendiilor se vor prevedea staţii de ridicare a presiunii (de pompare), racordate la rezervoarele de acumulare.
   (2) Instalaţiile vor fi astfel alcătuite încât să nu permită stagnarea apei şi impurificarea ei cu rugină sau microorganisme.
   Art. 16. - Fiecare salon şi rezervă de bolnavi, cabinet de consultaţie, sală de tratamente va fi prevăzut/prevăzută cu lavoar amplasat cât mai aproape de intrarea în încăpere; lavoarul va fi suficient de mare pentru a preveni stropirea şi va fi prevăzut cu următoarele:
   a) baterie de amestecare a apei calde cu rece, prevăzută cu robinet manevrabil cu cotul;
   b) dispenser de săpun lichid;
   c) suport/dispenser de hârtie-prosop;
   d) dispenser de loţiune pentru îngrijirea mâinilor personalului (dacă nu este distribuită în flacoane individuale).
   Art. 17. - Materialele folosite pentru construcţia instalaţiilor interioare de apă potabilă rece şi caldă, pentru construcţia rezervoarelor de stocare sau de transport, a recipientelor de stocare sau de transport trebuie să corespundă cerinţelor legale privind utilizarea în contact cu apa potabilă.
   Art. 18. - (1) Alimentarea cu apă caldă menajeră a spitalului se face centralizat, de la centrala termică sau punctul termic propriu.
   (2) Pentru menţinerea unei temperaturi constante a apei calde menajere, precum şi pentru evitarea risipei de apă punctul termic va fi prevăzut cu pompe pentru recircularea apei calde menajare.
   Art. 19. - Apa caldă se va distribui în program continuu la toate punctele de distribuţie prevăzute cu lavoare, căzi/cădiţe de baie, duşuri.
   Art. 20. - Instalaţia de apă caldă va fi astfel construită încât să permită accesul uşor pentru dezinfecţia rezervoarelor, turnurilor de răcire şi condensatoarelor.
   Art. 21. - (1) Apele uzate evacuate din spital sunt: menajere obişnuite (de la grupurile sanitare), menajere cu nisip, pământ şi grăsimi (de la bucătărie şi spălătorie), acide (de la laboratoare), radioactive (de la laboratoare de medicină nucleară), contaminate cu agenţi patogeni (de la secţii de boli infecţioase şi laboratoare de bacteriologie), pluviale.
   (2) Apele uzate din spital se colectează prin reţele interioare separate şi se evacuează în reţeaua de canalizare a incintei, după tratarea celor care nu corespund normativelor în vigoare, după cum urmează:
   a) apele uzate cu nisip, pământ şi grăsimi vor fi trecute mai întâi prin separatoare;
   b) apele uzate de la secţiile de gipsare vor fi decantate în decantoare locale;
   c) apele uzate radioactive vor fi decontaminate în instalaţii de tratare şi rezervoare de stocare, alcătuite conform prescripţiilor din norme;
   d) apele uzate suspect radioactive vor fi dirijate spre rezervoare de retenţie şi, după un control al radioactivităţii, vor fi evacuate la canalizarea publică sau tratate;
   e) apele uzate de la secţiile de boli infecţioase şi/sau de la laboratoarele care lucrează cu produse patologice sau care prin specificul lor contaminează apele reziduale cu agenţi patogeni se vor dirija spre o staţie de dezinfecţie locală, în care se vor neutraliza agenţii nocivi, conform normelor Ministerului Sănătăţii Publice.
   Art. 22. - Absenţa în zonă a unor sisteme publice de canalizare se acceptă numai pentru spitale mici rurale şi unele aşezăminte de postcură, caz în care unităţile sanitare respective vor fi prevăzute cu instalaţii proprii pentru colectarea, tratarea şi evacuarea apelor uzate, executate şi exploatate astfel încât să nu provoace poluarea solului, a apelor sau a aerului.
   Art. 23. - Pentru evacuarea apelor pluviale spitalul va dispune de instalaţiile necesare care vor fi exploatate astfel încât să prevină băltirile favorabile dezvoltării ţânţarilor.
   Art. 24. - (1) Compartimentele spitalului se dotează obligatoriu cu echipamente frigorifice, după cum urmează:
   a) camere reci:
   - bucătăria;
   - prosectura;
   b) frigidere tip domestic:
   - maternitatea (produse imunobiologice - vaccinuri, imunoglobuline);
   - punctul de transfuzii (sânge şi derivate de sânge, teste de laborator);
   - laboratorul de analize medicale (teste);
   - farmacia (specialităţi perisabile);
   - secţia de terapie intensivă;
   - secţiile de spitalizare - minimum 1 frigider de cel puţin 90 de litri la 20 de paturi de spital;
   c) congelatoare tip ladă:
   - laboratorul;
   - banca de ţesuturi şi organe.
   Art. 25. - Unitatea sanitară trebuie să aplice planul de gestionare a deşeurilor rezultate din activitatea medicală, în conformitate cu reglementările legale în vigoare privind managementul deşeurilor periculoase.