Cancerul reprezintă una din principalele cauze de deces în România.
Numărul cazurilor noi de cancer depistate în cabinetul de oncologie în perioada 2010‐2019 a crescut de la 59.034 (2010) la 59.606 (2019), incidenţa cazurilor de cancer în aceeaşi perioadă variind între 291,6‰oo locuitori în 2010 şi 307,7‰oo locuitori în 2019. Prognoza privind incidența prin cancer până în anul 2025 arată tendința de creștere continuă a cazurilor noi de cancer, ajungând în anul 2025 la valoarea de 307,7‰oo locuitori, ceea ce impune o mai mare atenție acordată prevenției acestei boli prin screeninguri, unde este posibil, pentru a determina o reducere a costurilor și a mortalității prin această boală.
Apariția COVID-19 a amplificat problematica privind diagnosticarea și tratamentul cancerului afectând rata de mobiditate și mortalitate prin acesta.
Desfășurată sub sloganul "Cancerul este un risc pentru o formă severă de COVID-19! Nu lăsa boala să te afecteze! Și tu poți lua măsuri și tu poți preveni și tu te poți proteja!”", campania privind cancerul are ca temă în 2021, Protejarea sănătății, o grijă specială pentru pacientul oncologic în contextul pandemiei COVID-19. Scopul campaniei este: Conștientizarea persoanelor cu afecțiuni oncologice în ceea ce privește vulnerabilitatea crescută a acestora în contextul pandemiei COVID-19.
Campania are ca obiective conștientizarea și creșterea nivelului de informare a pacienților oncologici asupra:
Mesajele principale ale campaniei sunt:
În România, implicarea promotorilor sănătății în stimularea schimbării comportamentale a populației, prin adoptarea unui stil de viață sănătos, reprezintă o modalitate accesibilă de prevenție în apariția cancerului, fiind la îndemâna tuturor.
De asemenea, mediatizarea largă a campaniei din 2021 « Pandemia COVID nu trebuie să afecteze diagnosticarea și tratamentul cancerului» prin toate canalele de informare, poate ajuta publicul larg să conștientizeze mai bine asupra prevenției acestei boli.