Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Covasna celebrează "Ziua naţională fără tutun" în data de 18 noiembrie 2021.
În fiecare an, în a treia joi a lunii noiembrie este celebrată „Ziua naţională fără tutun” care are scopul de a conştientiza publicul şi decidenţii politici în legătură cu enorma povară socială (boli/ dizabilități/decese premature) generată de consumul de tutun, ca punct de plecare pentru inițierea de modificări comportamentale și măsuri legislative adecvate.
Campania se desfășoară pe toată durata lunii noiembrie și își propune creșterea conștientizării în rândul populației generale, dar în special în rândul adolescenților și adulților tineri, a riscurilor asociate utilizării noilor produse emergente cu nicotină, respectiv țigara electronică (ENDS - Electronic Nicotine Delivery Systems) și produsele din tutun încălzit (HTP - Heated Tobacco Products). Creșterea dramatică a utilizării acestora, în special de către adolescenți și adulți tineri, reprezintă un semnal de alarmă pentru sănătatea publică, existând o îngrijorare din ce în ce mai mare că utilizarea noilor produse ar putea cataliza tranziția la utilizarea altor produse din tutun sau a drogurilor recreative.
Țigările electronice și dispozitivele de încălzire a tutunului sunt comercializate ca produse sofisticate, de înaltă tehnologie, care oferă utilizatorilor o modalitate de a se bucura de produse „cu risc redus” și „fără fum”. Dar, în lumina celor mai recente date privind impactul pe sănătate, consumul noilor produse se conturează ca o ameninţare la adresa sănătăţii populaţiei. Conform datelor din cel mai recent raport al OMS referitor la produsele nou emergente, există și riscul ca folosirea ENDS și HTP în locuri publice unde fumatul este interzis să ”renormalizeze” fumatul în spații publice.
Campania din acest an este un apel pentru conștientizare a pericolului ascuns, prin sloganul: „ȚIGĂRILE FĂRĂ FUM NU SUNT ȘI FĂRĂ RISCURI!”
Scopul campaniei este prevenirea iniţierii consumului produselor din tutun încălzit şi al ţigărilor electronice, precum şi descurajarea utilizării acestor produse promovate ca fiind mai puţin nocive, prin creşterea nivelului de informare şi conştientizare în rândul populaţiei privind nocivitatea acestor produse.